معرفت امام: برهان فضیلت
مسایل امامشناسی چنان نیست که تنها یک مسئلهی اعتقادی جدا افتاده از سایر معارف و ساحت ایمانی انسان باشد؛ بلکه امری است که در شبکهی معرفت دینی، با تمام اجزای آن میپیوندد و هویت ایمانی را فرامیبرد تمامیت عرصهی شناختی انسان را تحت اندیشهی والای ولایت الهی ارتقا میبخشد.
معرفت به مسایل امامشناسی با تکوین سعهی وجودی انسان و سعادت ابدی وی پیوند دارد که باید با ابتنا بر وحی و برهان سلیم، در روح انسان ریشه دواند و جان انسان جوانه زند. این معرفت ارجمند باید انسان را به سرمنزل اطاعت رساند و در نهایت به مقام و مرتبت فرازمند تسلیم و اسلام محض ره برد. جنس معرفت به مسایل امامشناسی، از جنس دانستنیهای عقل جزویاندیش نیست که تنها در انبان شناخت ذهنی آدمی تلنبار گردد؛ بلکه از جنس دانش و بینشی است که به نور میپیوندد و صاحب آن را به روشنبینی و بصیرت معنوی میرساند که تمام شئونات حیاتش را درمینوردد و ساحت اندیشگی و رفتاری را در پرتو خود فروغ میبخشد. درک فضایل رسول اعظم صلی الله علیه و اله و اهل بیت علیهم السلام و وقوف بر مرتبت الهی آنان، موجب جلای دیده و صفای جان و سبب سیر در مسالک معنوی و صعود بر مدارج کمالات است. این معرفت رهاییبخش، دل مؤمن را از تیرگی گناهان و کژاندیشیها میشوید و به سرچشمهی پاکی و سلامت روح رهنمون میشود. علی امیرالمومنین علیه اسلام فرمود: «المعرفة برهان الفضل»1
خداوند ما را به مودّت اهل بیت علیهم السلام دستور داده است. مودت دوست صدیق و جاننثاری پایدار را میگویند.2 معرفت به فضایل و مناقب آنان و مودت بدان بزرگواران در طول حب الهی است و اهل معرفت بدان وسیله در منازل سلوک دینی گام مینهند و مراتب صعود را به سوی پروردگار طی میکنند. این روشن ضمیران هرچند در میان مردمان میزیند، اما پیش از آن و بیش از آن خود را در محضر حضرت احدیت جلّت عظمته میبینند و در پرتو نور ولایت، آن اولیای معصوم الهی و ائمهی هدی علیهم السلام را شاهد کردار و گفتار و پنهان و آشکار خود میدانند3 و بدان سبب همواره در شکوه حضور الهی، در میانهی خوف ورجاء میزیند. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع الله4
اهل معرفت به ظاهر با مردماند؛ ولی قلبشان متوجه خدای متعال است.
1غررالحکم ص829
2ینابیع المودة، ص14.
3خدواند عزوجل میفرماید:
*وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ* (التوبة : 105)
و بگو کارشان را بکنند، پس خدا و رسول او مؤمنان کار شما را خواهند دید و به زودی به سوی دانای پنهان و آشکار باز گردانده میشوید، آنگاه شما را به آنچه کردهاید، خبر میدهند.
4بحار الانوار، ج2، ص394.
- ۹۱/۰۸/۱۱