خبر
متواتر آن است که افراد زیادی به گونه ای
آن را همآهنگ
نقل کنند که همآهنگی
و اتفاق نظر آنان به دروغ ممکن نباشد.
حدیث
کساء از جمله احادیثی است که متواتر نقل
شده است.
در
هر عصری، افراد زیادی از بزرگان شیعه و
اعاظم اهل سنت با استناد به مدارک کافی
اجتماع پنج تن اصحاب کساء را در زیر کساء
و دعای پیامبر را در حق آنان و آمدن پیامبر
صلی الله علیه و اله
به در خانه فاطمه زهرا علیها السلام را
نقل کرده اند.
بعد
از پیامبر اعظم صلی
الله علیه و اله تبلیغ این رویداد
توسط امیرالمؤمنین علی علیه
السلام و امام حسن مجتبی علیه
السلام و امام حسین سید الشهدا علیه
السلام و بنابر روایت جابر بن عبدالله،
فاطمه زهرا علیها السلام که از اصحاب کساء
است و نیز از سایر ائمه اطهار علیهم
السلام متواتر نقل شده است و به هر
حال در نزد اعاظم شیعه و حتی بسیاری از
علمای اهل سنت تواتر این حدیث ثابت و
تردیدناپذیر است.
تأکید
بزرگان بر تواتر حدیث کساء
دانشمندان
بزرگ شیعه نیز به تواتر این حدیث تصریح
داشته اند؛ از جمله:
1)
علامه
حلی رحمة الله علیه مینویسد:
به
اجماع مفسران و جمهور [علمای
عامه]
مثل
احمد بن حنبل و دیگران، آیه تطهیر در شأن
رسول خدا صلی الله
علیه و اله و علی و فاطمه و حسنین صلوات
الله علیهم نازل شده است.
2)
شیخ
مفید رحمة الله علیه در بحث
با فردی به نام کرابیسی میگوید:
مخالف
و موافق نقل کرده اند که این آیه در خانه
ام سلمه رضی الله تعالی عنها نازل شده و
رسول الله صلی الله
علیه و اله در آن خانه بود و علی و
فاطمه و حسنین علیهم
السلام با او بودند.
آنان
را با کسای خیبری پوشانید و فرمود:
«اللهم
هؤلاء اهل بیتی»
[خدایا
اینان اهل بیت من اند].
در
آن حال خداوند آیه تطهیر را نازل کرد و
رسول الله صلی الله
علیه و اله آیه را بر آنان خواند.
ام
سلمه رضی الله عنها عرض کرد:
یا
رسول الله، آیا من از اهل بیت تو نیستم؟
آن بزرگوار فرمود:
تو
به سوی نیکی هستی.
ولی
نفرمود که تو از اهل بیت من هستی.
حتی
اصحاب حدیث روایت کرده اند:
درباره
آیه تطهیر از عمر پرسیدند؛ گفت:
از
عایشه سؤال کنید.
عایشه
نیز گفت:
آن
آیه در خانهام سلمه نازل شده، از او
بپرسید؛ بهتر از من میداند.
3)
محدث
خبیر، مرحوم حاج شیخ عباس قمی میگوید:
از
توصیف جابر حضرت حسین علیه
السلام را به خامس اصحاب کساء معلوم
میشود که این لقب از القاب معروفه آن حضرت
بوده و حدیث اجتماع خمسه طیبه علیهم
السلام تحت کساء از احادیث متواتره
است که علمای شیعه و سنی روایت کردهاند.
4)
صاحب
تفسیر کنزالدقائق بعد از نقل روایات بسیار
در تفسیر آیه کریمه مینویسد:
تخصیص
اهل بیت به آل محمد صلوات
الله علیهم از طریق خاصه و عامه متواتر
است و روشن شد که دلیل آن اجماع نیست، بلکه
احادیث متواتر است.
5)
مفسر
عالیقدر
شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر این آیه
مینویسد:
و
این خطاب مردان را باشد، نه خطاب با زنان.
و
نیز اخبار متواتره که مخالف و مؤالف روایت
کرده اند از ابوسعید الخدری که رسول علیه
السلام گفت:
این
در حق پنج کس آمد:
من
و علی و فاطمه و حسن و حسین.
6)
علامه
سید شرف الدین مینویسد:
بدون
شک اهل بیتی را که خدای متعال از آنان
آلودگیها را دور کرده و به نص آیه تطهیر،
هر چه کاملتر پاکشان کرده، جز پنج تن اصحاب
کساء نیستند و این به روشنی افضلیت آنها
را بر هر آنچه روی زمین و زیر سایه آسمان
است، اثبات میکند؛ زیرا آنان عبارت اند
از:
برادرش
علی بن ابیطالب علیه
السلام که به نص قرآن در آیه مباهله،
نفس پیامبر است؛ فاطمه علیها السلام پاره
تنش که خدا به غضب او غضب میکند و به رضای
او راضی میشود؛ و دو ریحانه اش حسنین
علیه السلام سید
جوانان اهل بهشت اند.
با
این دلایل محکم و روشن معلوم میشود که
آن پنج تن مشمول آیه تطهیرند و کسی از
فرزندان آدم در این فضیلت با آنان شریک
نشده و احدی در این عالم زیر کساء به آنان
ملحق نگشته است.
در
این خصوص کلام رسول الله صلی
الله علیه و اله کافی است که فرمود:
«أنزلت
هذه الآیة فی خمسة:
فیّ
و فی علی و الحسن و الحسین و فاطمة»
[این
آیه درباره پنج نفر نازل شده است:
من
و علی و حسن و حسین و فاطمه]
و
به اجماع اهل قبله از تمام مذاهب اسلامی
آیه تطهیر در خانهام سلمه نازل شده است
و پس از آن با اجتماع و قرار دادن خود و
علی و فاطمه و حسنین در زیر یک پوشش و دعا
در حق آنان، ایشان را از همه امت برگزید.
5)
آیةالله
العظمی صافی گلپایگانی مینویسد:
بر
حسب احادیث متواتر و مشهور بین شیعه و سنی
آیه تطهیر در مورد اجتماع پنج تن شخصیت
ممتاز عالم آفرینش در زیر کساء و دعا و
صلوات پیغمبر که صلی
الله علیه و اله بر آنها دفعات متعدد
در منزل پیغمبر صلی
الله علیه و اله و در خانه فاطمه علیها
السلام و در حجره ام سلمه و بعض اماکن
دیگر اتفاق افتاده، نازل
شده.