مکتب ثقلین

تواتر حدیث کساء

چهارشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۲ ق.ظ

خبر متواتر آن است که افراد زیادی به گونه ای آن را هم­آهنگ نقل کنند که هم­آهنگی و اتفاق نظر آنان به دروغ ممکن نباشد.1 حدیث کساء از جمله احادیثی است که متواتر نقل شده است. در هر عصری، افراد زیادی از بزرگان شیعه و اعاظم اهل سنت با استناد به مدارک کافی اجتماع پنج تن اصحاب کساء را در زیر کساء و دعای پیامبر را در حق آنان و آمدن پیامبر صلی الله علیه و اله به در خانه فاطمه زهرا علیها السلام را نقل کرده اند.

بعد از پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله تبلیغ این رویداد توسط امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام و امام حسین سید الشهدا علیه السلام و بنابر روایت جابر بن عبدالله، فاطمه زهرا علیها السلام که از اصحاب کساء است و نیز از سایر ائمه اطهار علیهم السلام متواتر نقل شده است و به هر حال در نزد اعاظم شیعه و حتی بسیاری از علمای اهل سنت تواتر این حدیث ثابت و تردیدناپذیر است.

تأکید بزرگان بر تواتر حدیث کساء

دانشمندان بزرگ شیعه نیز به تواتر این حدیث تصریح داشته اند؛ از جمله:

1) علامه حلی رحمة الله علیه می­نویسد:

به اجماع مفسران و جمهور [علمای عامه] مثل احمد بن حنبل و دیگران، آیه تطهیر در شأن رسول خدا صلی الله علیه و اله و علی و فاطمه و حسنین صلوات الله علیهم نازل شده است.2

2) شیخ مفید رحمة الله علیه در بحث با فردی به نام کرابیسی می­گوید:

مخالف و موافق نقل کرده اند که این آیه در خانه ام سلمه رضی الله تعالی عنها نازل شده و رسول الله صلی الله علیه و اله در آن خانه بود و علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام با او بودند. آنان را با کسای خیبری پوشانید و فرمود: «اللهم هؤلاء اهل بیتی» [خدایا اینان اهل بیت من اند]. در آن حال خداوند آیه تطهیر را نازل کرد و رسول الله صلی الله علیه و اله آیه را بر آنان خواند. ام سلمه رضی الله عنها عرض کرد: یا رسول الله، آیا من از اهل بیت تو نیستم؟ آن بزرگوار فرمود: تو به سوی نیکی هستی. ولی نفرمود که تو از اهل بیت من هستی. حتی اصحاب حدیث روایت کرده اند: درباره آیه تطهیر از عمر پرسیدند؛ گفت: از عایشه سؤال کنید. عایشه نیز گفت: آن آیه در خانه‌ام سلمه نازل شده، از او بپرسید؛ بهتر از من می­داند.3

3) محدث خبیر، مرحوم حاج شیخ عباس قمی می­گوید:

از توصیف جابر حضرت حسین علیه السلام را به خامس اصحاب کساء معلوم میشود که این لقب از القاب معروفه آن حضرت بوده و حدیث اجتماع خمسه طیبه علیهم السلام تحت کساء از احادیث متواتره است که علمای شیعه و سنی روایت کرده­اند.4

4) صاحب تفسیر کنزالدقائق بعد از نقل روایات بسیار در تفسیر آیه کریمه می­نویسد:

تخصیص اهل بیت به آل محمد صلوات الله علیهم از طریق خاصه و عامه متواتر است و روشن شد که دلیل آن اجماع نیست، بلکه احادیث متواتر است.5

5) مفسر عالی­قدر شیخ ابوالفتوح رازی در تفسیر این آیه می­نویسد:

و این خطاب مردان را باشد، نه خطاب با زنان. و نیز اخبار متواتره که مخالف و مؤالف روایت کرده اند از ابوسعید الخدری که رسول علیه السلام گفت: این در حق پنج کس آمد: من و علی و فاطمه و حسن و حسین6.

6) علامه سید شرف الدین می­نویسد:

بدون شک اهل بیتی را که خدای متعال از آنان آلودگیها را دور کرده و به نص آیه تطهیر، هر چه کاملتر پاکشان کرده، جز پنج تن اصحاب کساء نیستند و این به روشنی افضلیت آنها را بر هر آنچه روی زمین و زیر سایه آسمان است، اثبات می‌کند؛ زیرا آنان عبارت اند از: برادرش علی بن ابیطالب علیه السلام که به نص قرآن در آیه مباهله، نفس پیامبر است؛ فاطمه علیها السلام پاره تنش که خدا به غضب او غضب می‌کند و به رضای او راضی می‌شود؛ و دو ریحانه اش حسنین علیه السلام سید جوانان اهل بهشت اند. با این دلایل محکم و روشن معلوم می‌شود که آن پنج تن مشمول آیه تطهیرند و کسی از فرزندان آدم در این فضیلت با آنان شریک نشده و احدی در این عالم زیر کساء به آنان ملحق نگشته است. در این خصوص کلام رسول الله صلی الله علیه و اله کافی است که فرمود: «أنزلت هذه الآیة فی خمسة: فیّ و فی علی و الحسن و الحسین و فاطمة» [این آیه درباره پنج نفر نازل شده است: من و علی و حسن و حسین و فاطمه] و به اجماع اهل قبله از تمام مذاهب اسلامی آیه تطهیر در خانه‌ام سلمه نازل شده است و پس از آن با اجتماع و قرار دادن خود و علی و فاطمه و حسنین در زیر یک پوشش و دعا در حق آنان، ایشان را از همه امت برگزید.7

5) آیة­الله العظمی صافی گلپایگانی می‌نویسد:

بر حسب احادیث متواتر و مشهور بین شیعه و سنی آیه تطهیر در مورد اجتماع پنج تن شخصیت ممتاز عالم آفرینش در زیر کساء و دعا و صلوات پیغمبر که صلی الله علیه و اله بر آنها دفعات متعدد در منزل پیغمبر صلی الله علیه و اله و در خانه فاطمه علیها السلام و در حجره ام سلمه و بعض اماکن دیگر اتفاق افتاده، نازل شده.8

1الوجیزة الدرایة، ص4؛ الدرایة، شهید ثانی، ص12.

2نهج الحق و کشف الصدق، ص173.

3الفصول المختاره ، ص53 و 54

4منتهی الامال، ج1، ص322.

5کنز الدقائق ، ج10 ، ص385

6تفسیر ابوالفتوح رازی، ج9، ص153.

7الکلمة الفراء فی تفضیل الزهراء، موسوعة الامام السید شرف­الدین، ج5، ص14. و دوباره در ص16 بر تواتر این حدیث تأکید می­کند.

8پرتوی از عظمت امام حسین علیه السلام ، ص22.

  • عین الله حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی