مکتب ثقلین

سقیفه کودتا بود، نه شورا

دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۸۹، ۱۱:۱۲ ق.ظ
 

ابوبکر گفته است: ان بیعتی کانت فلتة وقی الله شرّها1 (بیعت من ناگهانی بود؛ خدا از شر آن نگهدارد). عمر هم گفته است: کانت بیعة أبی بکر فلتة وقی الله المسلمین شرها فمن عاد مثلها فاقتلوه2 (بیعت ابوبکر امری ناگهانی بود که خداوند مسلمانان را از شر آن نگه بدارد، هر کس آهنگ تکرار چنین عملی را داشت، او را بکشید). این گفتار ابوبکر و عمر هر دو سرزنشی به اساس بیعت خلافت ابوبکر است که شورای سقیفه انجام داده و مدعی اجماع امت می‌باشد. در نوشته­های تاریخی و حدیثی، علمای بزرگ اهل سنت تصریح کرده‌اند بیعت ابوبکر توأم با تهدید و ایجاد وحشت و ارعاب و اغفال بوده است3 و این نشان­گر کودتایی بودن آن است. به این جهت منجر به خلافت فاسد گردید. عبارت: «وقی الله شرها» (خدا از شرش نگهدارد) را هر دو تکرار کرده‌اند. مضاف الیه (شر) ضمیر بارز «ها» (به معنای آن) است و مرجعش (بیعتی) در گفته­ی ابوبکر و (بیعة) در گفته­ی عمر می‌باشد. عبارت:(فمن عاد مثلها فاقتلوه) (هر کس آهنگ تکرار چنین عملی را داشت، او را بکشید) هر توجیه و اعتذاری را منتفی ساخته است. از این گفته خطای اساسی یکی از دو مرد اثبات می‏شود؛ یا ابوبکر کاری کرده که سزاوار مرگ است‏ یا عمر که با حکم قتل برای آیندگان ایجاد فتنه کرده است.

انگیزه­ی این کودتا را عثمان بیان کرده است. زمانی عثمان به علی (علیه ‌السلام) گفت: «ما أصنع إن کانت قریش لا تحبکم و قد قتلتم منهم یوم بدر سبعین کأن وجوههم شنوف الذهب تصرع أنفهم قبل شفاههم4».(چه کنم که قریش شما را دوست ندارند؛ چرا که در جنگ بدر هفتاد تن از آن‌ها را کشتید که هر یکی چون گوهری ازطلا بودند!! وبینی­هایشان را به زمین مالیده­اید). به راستی این کینه­توزیها با بانوی بزرگ عالم، دختر پیغمبر و همسر علی امیر مؤمنان (صلوات الله علیهم) علت دیگری ندارد.

1شرح نهج البلاغة ابن الحدید2: 50

2تارخ الخلفاء سیوطی1: 67؛ صحیح بخاری باب الحبلی5: 208؛ سیرة الحلبیة3: 363؛ صواعق المحرقة: 5؛8؛21؛تاریخ طبری 3: 210.

3تاریخ طبری3: 207و208؛ سیرة ابن هشام4: 310و311؛تاریخ الکامل2: 220؛ شرح صحیح مسلم نووی 12: 77؛ صحیح بخاری 5: 82و83وغیر اینها.

4شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید9: 23

  • عین الله حسنی

نظرات  (۱)

سلام مطلبتان زیباست اما چرا ادامه ندارد و چرا سایتتان اصلا به روز نیست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی