مکتب ثقلین

آموختگان در مکتب ولایت

دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۰۹ ق.ظ

اهل معرفت ولایت این سلوک را از امامان معصوم علیهم السلام خود آموخته اند؛ چنان که امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده اند:

قلت: یا رسول الله فنحن أفضل أم الملائکة؟ فقال: یا علی نحن أفضل خیر خلیقة الله علی بسیط الأرض و خیرة ملائکة الله المقربین؛ و کیف لاتکون خیراً منهم و قد سبقناهم الی معرفة الله و إلی توحیده؛ فبنا عرفوا الله و بنا عبدوا الله و بنا إهتدوا السبیل إلی معرفة الله.1.2

پرسیدم: ای رسول خدا، ما برتریم یا فرشتگان؟ فرمود: ای علی ما برتر از آفریده های خدا بر گستره زمین و از برگزیدگان فرشتگان مقرب درگاه خداوندیم؛ و چرا برتر از آنان نباشیم، در حالی که به شناخت خدای تعالی و معرفت وحدانیتش پیشی گرفتیم؛ آنان به واسطه ما خدا را شناختند و به واسطه ما خدا را بندگی و عبادت کردند و به واسطه ما به راه شناخت خدا هدایت شدند.

به اهل معرفت آشکار است که ارشاد و هدایت آن اصفیای به معارف الهی و برگزیدگان در وفای به پیمان فطرت، مردمان را نیز به وفاداری به پیمان فطرت رهنمون ساخته و نعمتهای فراموش شده خدا را در دلها زنده می سازد. بر اثر انس دل به فضایل و معرفت آل محمد علیهم السلام صعود به مدارج کمال و شجره طیبه شرح صدر به درک حقایق و واقعیت ها به بار می نشیند و راه تعالی به مقامات عالی معرفت هموار می شود و صبر بر مشکلات مادی و گذشت از علقه های دنیوی آسان می گردد. امام صادق علیه السلام راه یافتگان به اوج کمال معرفت را علوی نامید و فرمود:

المؤمن علوی لانه علا فی المعرفة3

مؤمن علوی (عالی­رتبه) است؛ زیرا او در معرفت به مقام عالی راه یافته است.

بنابر این، انوار تابناک ولایت، تمام وجود مؤمن را فرا می­گیرد و از درخشش فضایل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام روح و روانش صفا و آرامش می­یابد و توان تمییز حق از باطل و صواب از ناصواب در دلش متبلور می­گردد و به هر چیز با فراست می­نگرد. امام رضا علیه السلام می­فرماید:

إتقوا فراسة المؤمن فإنه ینظر بنور الله4

از فراست مؤمن بپرهیزید که همانا او با نور خدا می­نگرد.

مؤمن، با این فراست هرگز آخرتش را با زندگی زودگذر معامله نمی­کند و در فرصت کوتاهِ عمر محدود خود، از پرداختن به اموری که ضایع کننده عمر و سرمایه آخرت است، پرهیز می­کند؛ زیرا با نور معرفت ولایت همه برنامه زندگی اش هدفمند گشته و ملاک انتخابش سود آخرت می­شود؛ در اوج صفا و نورانیت دل، ولایت و فضایل اهل بیت صلوات الله علیهم و برائت از دشمنان آنها در قلب او همواره افزون می­گردد و از کج اندیشی و الهامات شیطانی در امان می­ماند و هرگز به خود اجازه ابراز آنچه سوژه و بهانه تبلیغی به دشمنان آل محمد صلوات الله علیهم است، نمی­دهد و دل و جان عاشقان ولایت و تربیت شدگان مکتب قرآن و عترت را جریحه دار نمی­سازد.

1پیشین، ج26، ص349-350.

2پیشین، ج26، ص349-350.

3پیشین، ج7، ص171.

4بصائرالدرجات، ص79.

  • عین الله حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی