مکتب ثقلین

چرا ابوبکر شایستگی این مقام را ندارد؟(5)

شنبه, ۱ خرداد ۱۳۸۹، ۱۰:۳۰ ق.ظ
  رفع مسئولیت از اجرای شریعت

در کنزالعمال آمده ابوبکر خطاب به مردم گفت: «أفتظنّون أنی أعمل بسنّة رسول الله (صلی الله علیه و آله)؟ إذن لا أقوم بها. إن رسول الله (صلی الله علیه و آله) کان یعصم بالوحی وکان معه ملک. وإن لی شیطانا یعترینی فإذا غضبت فجتنبونی»1 (شما گمان دارید من به سنت رسول خدا عمل می‌کنم؟ من آن را بر عهده ندارم. آن حضرت معصوم به عصمت وحی است وفرشته ی همراهش است و مرا شیطان پوشانده اگر غضبناک شدم از من پرهیز کنید). هم چنین از ابوبکر نقل شده که گفته: شیطانی با من است که مرا می‌پوشاند، از تسلطش رهائی ندارم، کمکم کنید و اگر گمراهم کرد مرا به پا دارید «إن لی شیطانا یعترینی فإن استقمت فأعینونی و إن زغت فقومونی2».

1کنز العمال3: 136

2الامامة والسیایة 1: 16؛ صواعق المحرقة: 7؛ شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید 6: 20؛تاریخ طبری2: 440؛طبقات ابسعد3قسم1: 129؛ مجمع الزوائد هیثمی5: 183

  • عین الله حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی